Een goede webtekst in drie stappen
Teksten schrijven is niet voor iedereen even gemakkelijk. Voor goede online teksten op je website, gastblog of nieuwsbrief heb ik een 3 stappenplan voor je.
Stap 1 – Stel jezelf vragen vooraf.
Voordat je gaat schrijven, is handig om jezelf altijd de volgende vragen te stellen:
• Wat wil ik zeggen/schrijven?
• Wordt het een objectieve tekst of geef ik mijn mening?
• Wat wil ik met mijn tekst bereiken: ga ik informeren, enthousiasmeren of tot actie aanzetten?
• Wat is mijn doelgroep?
• Hoe spreek ik mijn doelgroep aan? U of jij? Wees consequent.
• Waar komt mijn tekst te staan? Eigen website, gastblog, nieuwsbrief etc.
Stap 2 – Schrijf de tekst.
Je gaat aan de slag met de antwoorden van stap 1. Plaats belangrijke informatie bovenaan en verleid de lezer met kopjes en subkopjes. Het plaatsen van foto’s, filmpjes en dergelijke zorgt voor ondersteuning van de tekst. Zoek bij de tekst passen plaatjes, filmpjes en foto’s. Dit mag echter niet overheersen. Zelf hanteer ik altijd de regel 1 plaatje of foto per 150 woorden. Maak je gebruik van bronnen, vermeld deze in de tekst met hyperlinks. Let wel op waar je de hyperlinks plaatst in je tekst: niet direct bovenin en ook niet te veel in lopende tekst. Heb je veel hyperlinks? Kies dan voor een opsomming.
Hyperlinks
Een bezoeker klikt graag, ook op hyperlinks. Een paar regels voor het plaatsen van hyperlinks: • Specificeer de inhoud van de link en wees concreter dan ‘klik hier’ • Maak duidelijk wat er gebeurt als de lezer op die link klikt, ( gaat hij naar een andere pagina, externe site, opent hij een mailprogramma etc.) • Laat de linknaam terugkomen in de kop van de bestemmingspagina. Bezoekers vinden herkenning prettig.
Belangrijke aandachtspunten bij online teksten zijn:
• Maak je tekst scanbaar
• Maak een informatieve kop
• Gebruik opsommingstekens
• Maak duidelijke alinea’s, zorg voor genoeg witregels
• Maak zinnen en alinea’s niet te lang, de eerste zinnen bevatten de belangrijkste informatie
• Maak intro’s en vat belangrijke informatie samen.
Stap 3 – Check en meet
Lees je tekst altijd goed door. Check of de geplaatste links werken. Een tekst waarbij de hyperlinks niet werken, wekt irritatie op en doet afbreuk aan je geloofwaardigheid. Zorg dat je Google Analytics op de site hebt geïnstalleerd. Hiermee kan je meten of de tekst gelezen wordt en of mensen klikken op de tekst. Nog leuker is om met je doelgroep in gesprek te gaan. Dat kan je doen door een reactiemogelijkheid onderaan je bericht te plaatsen. Je kan hiermee belangrijke informatie van jouw doelgroep ontvangen. Waar je met een volgend blog of artikel weer op in kan spelen.
Heb je iemand in de buurt, laat deze persoon nog even jouw tekst lezen, voordat je hem online zichtbaar maakt. Spelfouten of onduidelijkheden in de tekst moet je zien te voorkomen.
Groet,
Sandra